Perjantaina jumitin sohvalla ja päätin, etten lähde mihinkään. Vedin kupuni täyteen normaalilla terveyssetillä, johon kuuluu pussillinen ranskalaisia ja kalapuikkoja. Ihanaa. Siinä kun makailin tyytyväisenä hampaanvälit täynnä pippuria, niin puhelin alkaa huutaa "älä koskaan ikinä" -biisiä ja entinen kämppis soittaa. Mikko sanoi olevansa kulmilla ja pyysi saunomaan. Kyyti kuulemma lähtisi heti ja pyyhkeitä löytyy periltä. Mua ei tarvinnut enempää suostutella.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Mikko on siis mun entinen kämppis, jonka kanssa asustelin Sörnäisissä siinä rumassa talossa, jonka alakerran baarissa kuvattiin aikoinaan mm. Kaurismäen Mies vailla menneisyyttä -elokuvaa. Mikko oli huoleton asuintoveri, ei juuri koskaan kotona. Mitään suurempia yhteenottoja ei koettu. Joskus otin asiakseni valittaa, kun juustot käveli keittiöstä vastaan maattuaan muutaman päivän pöydällä.

Osaa meidän kummankin kavereista hämmästytti suuresti se, miten tyttö ja poika voi olla kämppiksiä ilman, että siinä on yhtään mitään. Tulipa sekin todistettua. Kolme vuotta meni kevyesti, eikä meillä koskaan ollut mitään vipinää tai säpinää. Oltaisiin varmaan asuttu kimpassa pitempäänkin, mutta talo myytiin alta pois, joten ero tuli. Mun puhelinnumero on kuitenkin yhä edelleen Mikon puhelimeen tallennettu Avovaimo – nimellä.

Kuinka ollakaan jossain vaiheessa ystäväni Helena ja kämppikseni Mikko kohtasivat toisensa. Niillä synkkasi välittömästi ja se oli menoa se. Tai ei se ihan noin helposti mennyt. Molemmat kielsivät romanssin ensin pari kuukautta, ennen kuin tajusivat, ettei siitä pääse yli eikä ympäri. Helena oli mun luona useasti yötä baarikeikkojen jälkeen, muttei se ikinä nukkunut mun huoneessa. Jossain vaiheessa se meni aina kolkuttelemaan Mikon ovea ja sinnehän se päätyi. Kyllä Helena kovasti väittää nukkuneensa mun huoneessa ainakin kerran. Mä en heti uskonut, mutta kun selvisi, että se tapahtui silloin, kun Mikko ei ollut kotona, niin sen täytynee pitää paikkansa. Eli niistä kahdesta tuli siis pari ja tästä on nyt kulunut jo reilut kaks vuotta.